VeroniQue: “Танцът не е гимнастика! Не е само техника, танцът трябва да говори”

0
37
veronika bratanova
фото: Niki Litov

 [notification type="notification_info"]

veronika bratanova
фото: Niki Litov

Вероника Братанова се занимава с танци от 7 годишна възраст. В началото започва с народни танци – 2 години в танцов ансамбъл “Младост” – гр. Монтана, след което продължава обучението си в Обединена школа по изкуствата “Добри Христов” – Монтана под вещото ръководство на изявената балетна педагожка Ина Колева. Там над 10 години изучава класически и модерен балет, характерно-стилизирани и джаз танци. В периода на обучението си участва в редица спектакли на школата, конкурси и фестивали. През 2010 я приемат в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ профил „Балетно изкуство – Балетна педагогика”. Оттогава започва да преподава, а през 2012 създава своя собствена школа по танци „VeroniQue”[/notification]

BG Dancer: Здравей Вероника, готова ли си за лятото или те очакват летни танци? VeroniQue: Здравейте! Очаква ме и почивка, мисля че заслужена, но най-вероятно ще е кратка. Това лято ще се отдам главно на танците. Предстоят ни участия, като едно от тях е на един страхотен международен фестивал на изкуствата в началото на септември, за които тече подготовка и ще сме доста време в залата за репетиции.

veronikabratanovaBG Dancer: Скоро приключи първият самостоятелен спектакъл на твоята школа. От наша страна, като зрители, се любувахме на прекрасни танци изпълнение от малки и големи. А ти как се чувстваш/е?

VeroniQue: Заглавието на годишния спектакъл на школа по танци VeroniQue беше “По пътя на една мечта…”, и то не случайно! За мен работата ми и всеки миг, прекаран в залата, с групите е сбъдване на мечтата… Исках да предам емоцията, която цари при нас, екипността и магията… Концерта включваше изпълнения на възпитаници на школата на различна въстраст – от 3 и половина до 43 години. Всички допринесоха събитието да премине точно така, както исках. Горда съм с тях и се чувствам много щастлива! За да се постигне успех в работата с групи от най-малки до най-големи е нужно да си освен педагог, също и възпитател, пример, приятел и най-вече човек! Ние сме семейство. Едно голямо танцово семейство – ето това е моето щастие!

BG Dancer: Как се запали по танците? Кое/кой те вдъхнови за да продължиш с балетни стъпки по пътя?

veronika bratanova
фото: Dan Packard

VeroniQue: Прекарах повече от 12 година в балетна школа “Финес” гр. Монтана с балетен педагог Ина Колева. Обучението включваше освен класически балет, също и модерен, джаз, характерен танц. Колелото се въртеше, от концерт на концерт, от фестивал на фестивал… Няма конкретен момент в който да съм си казала “Това е!”… Просто стана, намерих своето призвание…  Ина ни предаде много силна любов към танца, солидни технически основи, възпитаваше ни като родител, научи ни на много ценни качества, беше и е наш приятел. Залата наричахме наш втори дом…

Всичко това са незабравими мигове, които не бих заменила за нищо! Това ме вдъхнови да тръгна по този път! Искам  да предам всичко, което знам и мога на моите ученици, стремя се да създавам такава атмосфера в групите, за да заобичат истински и силно и те танца.

BG Dancer: Имаш солиден опит в класически, модерен и джаз балет. Кой е твоят стил танци?

veronika bratanovaVeroniQue: Обучението по класически танц дава изключителни основи. След това, с който и да е стил да се захване танцьора, нещата са много по лесни. Това е съвсем различна, професионална култура на движение на тялото. Методиката е изключително стриктна, нужни са упоритост и дисциплина.

През годините съм се опитвала да се докосна до възможно най-много различни стилове, да експериментирам  със себе си. Според мен не бива да се ограничаваме до един стил. В днешно време това е пагубно. Вече танцьора трябва да е възможно най-универсален. Разбира се, винаги има стил, който е доминантен, но поне основни знания и умения в различни области са само и единствено плюс.

veronika bratanova
фото: Niki Litov

Аз намерих себе си в съвременните танцови техники -  модърн, джаз и контемпорари. Те използват умело натрупаната основа от класическия балет, развиват я, променят я… Хореографа и изпълнителите имат по-голяма свобода. Емоцията е много по силна! Даваш цялата си душа…

Тук искам да споделя едно мое виждане (сигурна съм, че и на много мои колеги). Танцът не е гимнастика! Не е само техника! Да, тя е изключително важна, но без душа, без смисъл… Не, не… Танцът трябва да говори, да носи послание. Всяко движение, дори най-простото – това са думи! Аз казвам на своите ученици, не просто да танцуват, искам от тях да изживеят музиката със сърцето си и това да се види отвън в израза на тялото! На мен ми се случва докато танцувам да плача, да треперя… Няма граници! Съвременния танц ти дава всичко това!

veronika bratanova
фото: Росен Василев

BG Dancer: За да владееш един танц, какво е важно винаги да следваш? Каква е формулата един танцьор да бъде професионалист?

VeroniQue: Дисциплината и упоритостта са изключително важни. Да, талантът е много важен фактор, но ако не се поддържа и усъвършенства не става. Нужна е непрекъсната работа, ученето никога не спира – всеки ден, всеки миг. Така се става професионалист! Възможно най-много обучения, изяви, срещи с колеги, работа с различни хореографи и т.н. Няма време за отпускане. Не бива да се самозабравяме. Никой не е толкова добър, колкото си мисли. Някъде там има по-добри, затова е нужно да се работи ежедневно и в крак със съвременните танцови тенденции.

BG Dancer: В школата имаш доста малки балерини, каква е препоръчителната възсраст при малките, в която танца им се отдава и оформя техника?

VeroniQue: В повечето балетни школи, както и при нас в школа по танци VeroniQue, минималната възраст на децата е 4 години за записване в група по класически балет. Тогава могат да започнат да се запознават с танцовото изкуство, като преподавателя трябва да е много внимателен и умерен.  Професионалното обучение е добре да започне около 9-10 годишна възраст, като освен годините другото условие е да са танцували 2-3 години. Това е нужно, за да може опорно-двигателният им апарат да е подготвен за натоварването, което следва. Предстои им палцова техника, която без подготовка и добре положени основи,  не може и не бива да бъде изучавана! Продължавам да твърдя, че дори родителите и детето да изберат след това друг стил танци, няколко години балет преди това са изключително полезни за детето. Изграждат се също изключителни качества в характера, музикалност, отношение към изкуството, красива стойка и т.н.

venornika bratanova
Dan Packard

BG Dancer: Ти самата си започнала на 7 годишна възраст, по колко часа отделяш за танци и кое е най-трудното нещо, което усвои като техника, стил или стъпка?

VeroniQue: Важно е когато си в залата, не просто да се мотаеш, а да имаш точни и ясни цели и задачи. Имало е моменти, когато животът ми минаваше в сградата на театъра, където се намираше и балетната зала. Репетиции в зала, репетиции на сцена, поправка на костюми и така по цял ден.

Сега средно прекарвам около 3 часа в залата на ден, но когато съм на лекции в академията,  когато се подготвяме за концерт, фестивал или участие, времето в залата е повече.

Като дете много бавно запомнях цели хореографии, бях много разсеяна. Но както всичко, така и това се тренира и усвоява. Много забавно ми беше, когато вляза в час по народни танци след урок по балет. Там всичко е с отпуснат падьом, на цяло стъпало и т.н. През цялото време ми се караха, че съм на полупалци и с опънати падьоми. Професионално изкривяване…

BG Dancer: Пита ли сме и други танцьори ще питаме и теб. Защо според теб

veronika bratanova
фото: Niki Litov

формата “So You Think You Can Dance” у нас не съществува?
VeroniQue: Проблема, както много хора си мислят, не е в танцьорите! Танцьори има, и то качествени и талантливи млади хора. И въпреки трудностите, които срещаме тук, се развиваме. Според мен, няма кой да финансира и организира това предаване тук. Защото ако се прави такъв формат, трябва да е на ниво. Надявам се един ден все пак да станем свидетели на осъществяването на този проект.

BG Dancer: Кой артист/танцьор е повлиял за твоето израстване, от кого би искала да се учиш и усъвършенстваш?

VeroniQue:  Вдъхновявам се всеки ден, от всевъзможни неща. Като начало най-голямо влияние при мен има разбира се моята преподавателка. Също така съм сигурна, че колегите ще се съгласят – Да живее YouTube. В днешно време можеш да намериш и видиш всичко там. Но работата ми с различни педагози и хореографи, както български, така и чуждестранни е най-ценна. Важно е  да “попиеш” и вземеш максималното от контакта ти с всеки. Да не говорим, че “So you think yоu can dance” вдъхновява всеки от нас. Прекрасно шоу! Вдъхновяват ме хореографи като Mia Michaels и Sonya Tayeh… Мога да кажа само “Уау”. Това е добра работа, много добра!

BG Dancer: За какво си мечтаеш?

veronika bratanovaVeroniQue: Като продължение от предния въпрос…  Иска ми се да работя с хореографи като Миа и Соня, да се уча от тях и да се докосна до творчеството им лично… Един ден, защо не. /смее се/
Мечтая си школата да се развива, да развивам таланта на млади хора! Искам хората малко повече да вярват в себе си и да се борят. Най-голямото ми желание е да правя това което обичам, да продължавам да го правя…

Щастие намирам всеки ден. Един много ярък пример е от първия концерт на школа по танци VeroniQue. В цялата суматоха на подготовка, минути преди началото, една от малките ни балерини (на 5 и половина) дойде при мен: “Г-жо, елате да ви кажа нещо на ухо… Обичам те!”

Този момент и подобните, които красят дните ми – те осмислят всичко, което правя! Дават ми сили и ме убеждават, че съм на пътя, на който трябва да съм! И като за финал… Мечтая близките ми винаги да са до мен, здрави и усмихнати, като им благодаря за огромната подкрепа!

Повече инфо можете да намерите в сайта на студиото