Елена: Салсата ще се развива, защото е социална, инструкторите са на ниво, а купоните са горещи

0
42
Елена Карасева

Елена КарасеваЕлена Карасева е родена в Русия, където още на 5 годишна възсраст започва да танцува модерен балет, като междувременно посещава и местен клуб по спортна гимнастика. Имала е късмета да се обучава от най-добрите преподаватели в Ленинград по класически балет, модерен балет и акробатичен рокендрол. Със салсата тя се сблъсква тук, в България, през 2006 година при Моника Стоянова и Симеон Стефанов. През 2009 година започна обучението си по Танго при Чавдар Крумов, ръководител на Sofia Tango. Тази година Елена се отдаде на фламенкото с преподавател Елена Полежанова, създател на Flamenco Alegria. „През целият ми живот мога да кажа, че имам невероятният късмет да попадам само на най- добрите преподаватели в тяхната област, за което съм им благодарна и винаги ще бъда“ – споделя Елена.

BG Dancer: Здравей Елена, разкажи ни как дойде и остана тук в България? Елена Карасева

Елена: Дойдох тук с балета от Русия, в който танцувах и работих. После се разделихме с част от колегите – те поеха по своя път, ние по нашия, като се събрахме с един друг руски балет и продължихме да танцуваме. Но всичко свършва един ден – едни заминаха за чужбина, други се завърнаха в родината си, аз останах тук.

BG Dancer: Завършила си специалност хореография и най-вече в балета. Как от балета премина на салса?

Елена: Отидохме на едно салса парти – празнувах с моите приятели рождения си ден. Имаше много хора, танцуващи салса, а аз до тогава не бях пробвала. Танцувахме с моите приятели така, както чувствахме музиката, но усетих ироничен поглед от тези, които разбираха от салса по-добре от нас. Тогава реших, че ще го овладея този стил и мисля, че донякъде успях.

BG Dancer: Къде повече се котира салсата – тук или в Русия?

Елена: В Русия има повече школи, разполагат с по-добра база, но като цяло си мисля, че има известен спад в салсата, както тук, така и навсякъде по света. Мисля си, че донякъде наистина кризата влияе на хората – все пак ходенето на уроци и на партита изисква пари, а хората обедняват и не е само в България.

Елена КарасеваBG Dancer: Разкажи ни за салса обществото в България.

Елена: Различни хора се събират в салсата, но все са страхотни хора, ставаме приятели, радваме се да се видим всеки път, щом се засечем по партитата или случайно някъде. В салсата хората са като едно голямо семейство – по празниците на партитата винаги е пълно. Хората предпочитат да празнуват заедно, а не да заминат някъде, не сте ли забелязвали? В салса обществото специално по партитата няма напрежение – всеки танцува така, както усеща музиката и движението и това не дразни околните, напротив – хората идват, за да се разтоварят. Не мисля, че можеш да почувстваш такава свобода в друг тип дискотека или клуб. Салсата ще се развива, защото е социална, тя събира хората, лесна е за танцуване, стига да не гониш някакви професионални върхове, хората са готини, инструкторите са на ниво, купоните са горещи и невероятно весели. Какво повече? Прекланям се пред организаторите на салса фестивали и събитията в България – знам какъв труд е това, колко нерви и безсънни нощи се преживяват, за да се насладим накрая на един прекрасно организиран фестивал. Е, недоволни винаги ще има, но пред тях има два избора – да не посещават тези събития или да направят по-добри.

Елена КарасеваBG Dancer: Беше партньор на няколко от най-добрите салса инструктори. Как попадна в трупата на Нешка Робева и трудно ли се работи с нея, както се говори?

Елена: Преподавах танго там с Чавдар Крумов, той ме запозна с госпожа Робева, тя ме погледна и ми предложи да опитаме.

Тази жена е уникална и може би последна по рода си – професионалист, перфекционист, изисква много, но умее да намери за всеки добра дума, когато вижда, че наистина става нещо стойностно. Тя е невероятно добър човек, умее да бъде над лошото – то не я закача по никакъв начин, вижда хората отвътре, умее да цени доброто и да дава отпор на лошото и недостойното – велика е. Това може би е едно от нещата, за което благодаря на Бога – за моята среща с тази велика жена.

BG Dancer: Какво движи постоянното ти желание за развитие в танците?

Елена: Аз съм танцьор по душа – ако не танцувам повече от 24 часа, значи нещо не е наред с мен. Музиката се влива в мен и се трансформира в движение и това е по-силно от мен. И колкото повече стилове научавам, толкова е по-голямо предизвикателството да се уча още и още.

BG Dancer: Разкажи ни за забавни случки на сцената.

Елена: Наложи ми се да изтанцувам хоро на сцената наскоро – беше част от хореографията и понеже народния танц, особено българския, ми е слабото място, просто направих солово изпълнение, както бях в хват с още двама души. Смях се с глас, като гледах записа после, но това беше само първия път, повече не допусках подобна грешка.

Елена КарасеваBG Dancer: По-добре ли е да танцуваш или да хореографираш? Кое повече те вдъхновява?

Елена: По-рано се чувствах по-добре като изпълнител, но бившият ми партньор – Алфредо, събуди в мен интерес към постановката. Когато се опитвах да предложа нещо, той го оценяваше, обикновено му харесваше това, което предлагах и това ме накара да започна да измислям нови неща, в последствие и в различни стилове. Когато не ми дават да творя, когато не ми позволяват да видя музиката така, както аз искам, аз блокирам и губя интерес към процеса на постановката и мисля, че така губи цялата работа. Както се казва – една глава добре, а две – по-добре.

BG Dancer: Какво ти предстои с трупата на Нешка?

Елена: На 12 декември в зала 1 на НДК ще се състои премиера на спектакъла „Кармен от факултето”. Там играя ролята на съдбата, която все още се опитвам да намеря, защото съдбата е труден персонаж – тя не е мъж и не е жена, тя е лоша с едните и е добра с другите… Трудно е, но работата е интересна и се надявам накрая да стане един прекрасен спектакъл, защото участват много силни танцьори. Има много български и не само народни ритми и танци, има сюжет, има нерв, има я и невероятната дарба на госпожа Нешка Робева да прави страхотни спектакли, които докосват душите на хората.

Елена Карасева
фото: salsabg.org

BG Dancer: А какви са плановете ти за салсата и балета?

Елена: Ще продължавам с тях. Без салсата не мога, а балетът е моето всекидневие – играя балет всеки ден в работата ми, защото той е в основата на всеки танц. За това денят ни започва с класически екзерсис и след него всичко останало.

BG Dancer: Кое е нещото, към което се стремиш и искаш да постигнеш?

Елена: В личен план – да се реализирам като майка, защото това е най-важната мисия в живота на всяка жена. Искам да успея да направя момчетата си стойностни хора, да се изучат, да поемат по пътя си. В професионалния – ще продължавам да работя любимата си работа, ще се усъвършенствам в тези стилове, които вече успях да усвоя и ще уча нови – сега фламенкото е на дневен ред.

[youtubegallery]

[/youtubegallery]