Евелина Папазова: Ако не можеш да импровизираш…..буквално загиваш!

0
5
Евелина Папазова

Евелина ПапазоваЕвелина Папазова e pодена в Асеновград (България). От 1991 година живее в Италия, където се занимава професионално с Ориенталски танци, вече 14 години. Тя е дипломирана като професионален преподавател в школата по ориенталски танци “Centre Artistique Zaza Hassan” – Париж, Франция. Като малка ходи на класически балет и модерни танци.През 1996 г. започва да изучaва Ориенталcки танци с най-добрите италиански преподаватели.От 2000 г.задълбочaва своите познания, посещавайки мнoгoбройни семинари в Италия и чужбина. От 2002 г. учaства редовно в международния фестивал по Ориенталски танци “Ahlan Wa Sahlan” в Кайро, където учи и усъваршенства своя стил с най-добрите квалифицирани и авторитетни Майстори и хореографии в това изкуство. Участва в редица танцови и театрални спектакли. През 2001 г. създава и ръководи школата “Шехерезеда”, а От 2004 г. води интензивни семинари и в България, където е първият професионален преподавател който въвежда това изкуство. Благодарение на многобройните и изяви на международната сцена, е смятана за една от най-престижните посланички на тази дисциплина, за нея сливане на тялото и душата!

BG Dancer: Здравей Евелина, къде те заварваме в момента?

Евелина: В момента съм си в къщи, в Италия. Скоро се завърнах от фестивал в Рим и сега ще се възползвам от Коледните празници, за да си почина малко и да се подготвя за предстоящите нови ангажименти.

BG Dancer: Виждаме, че си много заета, постоянно участваш в различни мероприятия?

Евелина: Да, особено през последната година и половина! По принцип живота ми е доста динамичен. През седмицата имам групови или индивидуални занимания, а петък и събота (ако нямам други ангажименти или пътувания) изнасям спектакли в един от най-престижните ресторанти в Италия, близо до Болоня – АЛАДИНО, в който съм и част от управлението вече 11 години. Също така имам доста участия на фестивали, както в Италия, така и в чужбина. В една голяма част от тях и преподавам. Определено мога да кажа че, не ми е скучно….програмата е пълна!

BG Dancer: Сигурно си свикнала с периодичните пътувания, за къде се готвиш сега?

Евелина: Налага се да свикна, това е неизбежна част от живота на един професионален танцьор! Куфарите ни са вечно Orient Partyготови! Сега се подготвям за България! Нямам търпение да си дойда, за да се посветя отново на обучението в моята школа. Два уикенда с интензивни семинари! Щастлива съм, че и у нас вече, все повече жени проявяват интерес към това древно изкуство. За тези, които се интересуват: заниманията ще се проведат в Танцов център THE DANCE (в моя сайт има подробна информация – (www.evelinapapazova.com), така че всички желаещи да се потопят в магията, да хармонизират тялото и душата си и да преоткрият себе си, да заповядат! На 13 януари ще имам и спектакъл в ливанския ресторант Финикия в София, където освен мен, ще танцуват и мойте прекрасни гостенки – Надежда Стойкова (хореограф, танцьор и ръководител на “Старс Данс Център” – Пловдив, Виолета Вълчева – моя възпитаничка и отскоро асистент в школа “Sheherazade” и Илина Ковачева – един млад и силно обещаващ талант! Ще има приятни изненади, ще ви очакваме!

После ми предстои пътуване до Барселона за участие в един от най-важните европейски фестивали по Ориенталски танци, в който съм поканена да танцувам за трета поредна година на Гала вечерта, заедно с най-добрите световно известни представители на това изкуство! Предстоят ми и много фестивали из цяла Италия през годината – Сицилия, Новара, Католика, Неапол, Римини, Венеция, Виченца, Перуджа, Бари и др., както и няколко участия в театъра. През месец септември съм поканена да преподавам в HABAIB FESTIVAL в Египет (Кайро), люлката на това изкуство и култура, което е огромна чест и признателност към мен и професията ми.

BG Dancer: Как подбираш музиката за всяка твоя хореография? Черпиш ресурси директно от арабските страни чрез приятели?

Евелина ПапазоваЕвелина: Първо държа да спомена, че аз НИКОГА не излизам с хореография! Добре, че танцът ми е солов! Винаги импровизирам! Освен това би ми било скучно да изляза на сцената и да знам какво ще се случи. Обичам и аз самата да се изненадвам от себе си! Това естественно, важи за мен, не е правило!

При подбора на музика, много важен критерий за мен е, тя да успее да ме грабне и да ми въздейства емоционално, за да мога да я интерпретирам. Също така е важно каква е публиката пред мен – европейска или арабска. Винаги имам няколко варианта и избирам на момента.

До преди няколко години беше трудно да се намери качествена музика. Снабдявах се от Египет, по време на ежегодните ми пътувания до там. Но днес може спокойно да се намери и закупи в интернет пространството. Казвам “закупи”, защото за мен това е морално задължение! Всички, най-вече професионалистите трябва да го спазват! Музикантите в Египет не са достатъчно заплатени, за да си позволят да издават сами музиката, която правят и за това тя се продуцира от западните студия. Ако всички я сваляме и копираме безплатно, това неизбежно се отразява неприятно на цялото ни изкуство. Наистина е жалко, че най-добрите стари музиканти си отиват един по един, без да имат възможност да оставят своето богатство. Несъмнено пиратството през последните години има принос за това.

BG Dancer: Спонтанно ли ти хрумват идеи за хореографии или трябва да си съсредоточена, за да прецениш точно какво ще танцуваш?

Евелина: Спонтанно ми извират хиляда и една идеи! Трудно ми е да ги фиксирам. Обичам да експериментирам винаги, за това импровизацията при мен е по-силна от хореографията. Това, което е важно е да познавам добре музиката, да знам кога се променя, как варира, къде са акцентите. Един добър танцьор трябва да е способен да излезе на сцена и с музика на живо. В арабския свят никой не използва музика на запис. Известните танцьорки имат дори собствен оркестър! Понякога се случва да си с музиканти или перкусионисти, с които никога не си работил и да няма достатъчно време за подготовка. В такъв случай ако не можеш да импровизираш…..буквално загиваш! Често, подготвената хореография лишава изпълнението от емоционалната спонтанност, типична за този танц и арабската музика.

BG Dancer: Ако си забелязала, в танцовите формати в щатите, на острова, Канада или Австралия, ориенталските танцьори не попадат в топ 20, каква е причината?

Евелина: Не следя и не съм запозната с тези формати, но мисля, че този танц не подлежи на класации! Това е традиционен танц, който трудно може да впечатли със “специални ефекти“, типични за някои други танци. В него движенията следват логиката на тялото, не работят “против” нея. Силата му е в естественността, спонтанността, изразителността и импровизацията. Изразява емоционално-душевния свят на този, който го танцува! По какъв критерий могат да се оценяват чувствата и настроението на един танцьор? Друг е проблемът, че често е комерсиализиран и представян по некоректен и неавтентичен начин.

BG Dancer: Кое ти доставя най-голямо удоволствие – да правиш хореографии, да танцуваш или да преподаваш? И защо?

Евелина ПапазоваЕвелина: Всяко едно от тези неща ми носи различно удовлетворение и еднакво силни емоции и вдъхновение! Да визуализирам идеите си, да освободя женствеността и изразя чувствата си, “рисувайки” моя вътрешен свят в пространството за другите, да предавам познанията и страстта си към една култура…, всичко това е танцът, а танцът е моят Живот, …и при всеки случай е, едно прекрасно творческо освобождение!

BG Dancer: Кога реши категорично, че ще се занимаваш с танци?

Евелина: Още от малка се занимавам с танци – класически и модерен балет. Започнах да изучавам ориенталски танци, когато бях вече в Италия.

Решението ми узря през 2000 г. Преди това се занимавах любителски, но усещах как интересът и страстта ми към това изкуство ме поглъща все повече и повече с всеки изминал ден. Така трябваше да избера между танците или работа, която имах тогава и избрах да се посветя изцяло на Ориенталския танц.

BG Dancer: За да стигнеш до тук ти си преминала през редица сериозни обучения, но ако забелязваш инструкторите по танци изникват буквално на всеки час (не само при ориенталските танци)?

Евелина: Да, вярно е! Има едно доста повърхностно отношение. За съжаление все повече хора решават, че са

Евелина Папазова
фото: Enrico Scarsi

преподаватели, без да имат дори основни познания и без да си дават сметка за отговорността, която носят и щетите, които могат да нанесат на случайно попадналите в ръцете им ученици. Ориенталските танци сега са на мода и започват да се предлагат във всеки фитнес център или школа, често дори като спортна дисциплина. Това е ужасно!!!! Но е и факт, че често самите ученици не подбират адекватно преподавателя си. Рядко си задават въпроси като: Кой е той? От колко време се занимава? Какво е образованието му по съответната дисциплина? Кои са (и са били) учителите му? Какво е професионалното му развитие и опит на сцена? Да преподаваш е нещо много отговорно, ангажимент не само към себе си, но и към хората, които ще ти се доверят, към танцовата общност и към културата, която представяш чрез танца. Не е достатъчен само техническият аспект в танца, необходими са и дълбоки културни, исторически и музикални познания. Това нещо не се постига с няколко лекции или с копиране и имитиране на движения от интернет, а се изгражда дълго време и с много сериозен труд, постоянство и дисциплина! Друго важно нещо е един професионален преподавател никога да не спира да се развива, трябва винаги да продължава да се усъвършенства и да търси нови стимули и предизвикателства!

Истинските професионалисти искат: нищо повече и нищо по-малко от най-доброто!

BG Dancer: Има различни стилове в ориенталските танци, на теб кой най-много ти допада?

Евелина: Обичам всички стилове, защото вярвам, че всеки е дал и дава нещо на другия, колкото и да изглеждат различни на пръв поглед. Лично аз обожавам да танцувам ASHRA BALADI, танц изпълнен с патос и силни чувства, SHARQI, изтънчената, класическа елегантна форма, присъща за кралския двор, VEIL DANCE – воалът, който диша с танцьора и е неговото продължение, DRUM SOLO – чистият ритъм, пълен с енергия, в който тялото вибрира с ритъма на сърцето.

BG Dancer: Кога да те очакваме в България и какво искаш да пожелаеш на всички любители на танците в навечерието на приближаващите празници?

Евелина ПапазоваЕвелина: Очаквайте ме съвсем скоро, на 2 януари! На всички любители на танца искам да пожелая една невероятна и танцуваща Нова Година, изпълнена с много творчески емоции и лични и професионални удовлетворения! Нека всички танцуват! Не изпускайте уникалната възможност да откриите силата на емоциите, които възникват в тялото, под звуците на една сладка мелодия или един бърз темп!

В тази връзка, искам да цитирам една фраза, която според мен заслужава дълбок размисъл: “Трябва да считаме всеки ден, в който не сме танцували поне веднъж, за загубен!” (F.Nietzsche)