От ръката на Исус…

0
38
Фото: ДМТЦ

Фото: ДМТЦ

… Ирод смърка кокаин. Свещениците са като излезли от „Матрицата“, а Мария Магдалена налита да бие Юда. Това са само част от смелите решения в родното поставяне на световно известната рок-опера „Исус Христос Суперзвезда“ на Ендрю Лойд Уебър и Тим Райс.

Спектакълът се играе този сезон в Държавния музикален и балетен център с три различни състава. BG Dancer го видя на 14 януари и смело и отговорно може да го препоръча – не като религиозно, а като музикално и (донякъде) танцово пиршество за сетивата.

В ролята на Исус видяхме повече от блестящото изпълнение на Иван Иванов – създател и вокал на рок групата „Awake”. И ако случайно, слушайки групата, не сте останали с кой знае какви впечатления за него, то със сигурност това ще се промени, след като го чуете да пее в Гетиманската градина (арията на Исус). А да поемеш тази роля си е отговорност – предвид факта, че Исусовите партии са най-известни в изпълнение на вокалиста на „Дийп Пърпъл“ Ян Гилън, както и на рок музиканта Тед Нийли, запечатал завинаги образа на Исус във филмираната версия на операта от 1973.

Другата главна роля в спектакъла – тази на Юда – беше заслужено поверена на Владимир Михайлов, създател и вокал на групите „Сафо“ и „Ейнждъл Скай“. Безупречната му игра и пеене направиха антагонизма между Исус и Юда още по-силен и истински. На ниво между тях се представи и превъплътената в образа на Мария Магдалена Ана Топалова – актрисата, станала известна на българската публика най-вече с участието си във втория сезон на „Мюзик Айдъл“.

Мощните гласове на главните герои бяха добре подплатени от безупречен бенд, дирижиран от Игор Богданов и справящ се перфектно в съчетаването на рока и класическото свирене. Към тях добавяме смелите (но „в десетката“) решения на режисьора Бойко Илиев – като вече споменатото смъркане от ръката на Исус и социалистическия външен вид на тълпата – зрелищен балет и силен хор.

Ако трябва да търсим недостатъци, такива също имаше – субтитрите на български се четяха трудно в някои части на представлението, а някои от изпълнителите не можеха да достигнат нивото на основния състав. Но тези моменти не успяха да затъмнят цялостното впечатление – на професионализъм, на талант и на тиха гордост, че световно известна и безспорно трудоемка продукция може да се случи на българска сцена.

Рок операта „Исус Христос Суперзведа“ се появява на бял свят първо като албум, а през 1971 е и първото й представяне на Бродуей. Смесени критики и протести съпътстват още първия спектакъл – най-вече от религиозни групи, които отричат прекалената „човечност“ на Исус и факта, че след разпването му не следва възкресение. Постановката е критикувана дори от автора на музиката Ендрю Лойд Уебър. Въпреки противоречивостта й обаче рок операта бързо се поставя на различни сцени. През 1973 продукцията е филмирана в Израел и Близкия Изток с Тед Нийли в ролята на Исус и Карл Андърсън в ролята на Юда. Макар да не съдържа някои от най-скандалните моменти от сценария (като репликата на Исус „Излекувайте се сами“ към прокажените), филмът също среща критики. Въпреки това той спомага за още по-голямата популярност на продукцията, а главният й герой Тед Нийли и до днес продължава да играе Исус в различни версии на операта, въпреки че вече наближава седемдесетте.

Независимо от критиките, рок операта обикаля земното кълбо и днес – четиридесет години по-късно, и сама се превръща в „суперзвезда“. И има защо – дори ако трябва да оставим настрана концепцията, музиката е безспорно гениална. И си заслужава да бъде чута. А най-хубавото е, че този сезон тази възможност има и българската публика.

[vsw id="3ILnYKN2ryM" source="youtube" width="425" height="344" autoplay="no"]